keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Varoittava esimerkki

"Euroopan kuluttajakeskus toimii Kuluttajavirastossa osana Euroopan laajuista verkostoa.
Verkoston tehtävänä on edistää kuluttajansuojan toteutumista rajat ylittävässä kaupassa kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välillä Euroopan sisämarkkinoilla."

Tilasin melkein  kaksi vuotta sitten kolme takkia eräästä tanskalaisesta nettikaupasta. Sain vinkin takeista ja nettikaupasta jostain toisesta blogista. Takit piti maksaa tilisiirtona, sillä kaupassa pystyi maksamaan ainoastaan taskalaisella luottokortilla. Maksoin takit ja aika ison postimaksun kiltisti heti.

Parin päivän päästä sain sähköpostin viestin, että takit oli lähetetty. Takkeja ei kuulunut kahteen viikkoon, ja kyselin seurantakoodia paketille. Sellaista ei ollut, koska paketti oli lähetetty suurena kirjeenä. Neljän viikon ja monen sähköpostin jälkeen kauppias lupasi lähettää uudet takit.

En tajunnut vaatia kirjattua lähetystä uudelle paketille, ja ei liene yllätys, ettei paketti koskaan saapunut perille. Kauppias lupasi kysellä omasta postistaan tietoja, ja minä tein katoamisilmoitukset molemminsta paketeista omaan postiini. Google tiesi kertoa, että kannattaa ottaa yhteys Euroopan Kuluttajavirastoon.

"Euroopan kuluttajakeskus antaa opastusta ja asiantuntemusta rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksiin ja tarvittaessa selvittely- ja sovitteluapua ristiriitatilanteisiin, joita kuluttajalla on toisessa EU:n jäsenmaassa sijaitsevan elinkeinonharjoittajan kanssa. Selvittelyssä ja sovittelussa kuluttajakeskus käyttää apunaan toisissa Euroopan maissa sijaitsevia sisartoimistojaan. "

Selvitettyäni asiani, ystävällinen naishenkilö piti minulle viiden minutin puhuttelun maksamisesta ulkomaankaupassa. Ei koskaan suoraa rahalla, vaan aina luottokortilla.

"Luottokortilla maksaminen on pankkisiirtoa parempi vaihtoehto. Jos et saa luottokortilla maksettua tavaraa tai tavara on virheellinen, voit valittaa asiasta verkkokaupan lisäksi myös luottokorttiyhtiölle."

Tein englanninkielisen selvityksen tanskan kuluttajaviranomaisille, jossa on mukana kaikki sähköpostit, postin selvitykset, tiliotteet ja kuitit. Puolentoista vuoden odottelun jälkeen valitukseni oli käsitelty. Sain kesällä päätöksen, jonka tuomio oli, että summa (n.150€) oli liian pieni, kanne on hylätty, eikä asiasta voi valittaa. Vastapuolen ei tarvinnut tehdä mitään selvityksiä.

Kannattaa ottaa opiksi.

Maksa luottokortilla tai Paypalilla.

Lainaukset Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilta.

5 kommenttia:

  1. voi harmi, miten sinulle on käynyt :( no nämä on näitä oppirahoja, joita joskus joutuu maksamaan. kiitos kun jaoit opettavaisen kokemuksen muille.

    itse olen jossain alehurmiossa joskus tilannut tilisiirrolla ulkomailta, muistaakseni myös tanskalaisesta nettiliikkeestä. paketin saapuminen kesti todella kauan, mutta tuli onneksi perille, isona kirjeenä (välillä olen ihmetellyt, miten kooltaan isot monien satojen eurojen arvoiset paketit tosiaan siellä käsitellään kirjeenä). mutta kyllä siinä sai jännittää. ruotsista tilatessa kävi kerran niin, ettei paketti koskaan tullut perille. onneksi oli luottokorttimaksu, lähettivät uuden paketin, joka sitten saapui.

    mutta omat oppirahani postin toiminnasta olen maksanut lähettäjän roolissa. molemmista tapauksista olen tainnut blogissani kirjoittaakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan näistä oppinut! Jotenkin sitä aina ajattelee, ettei minulle voi niin käydä.
      Tanskassa on tosiaankin oudot postituskäytännöt. Olenkin enää tilannut sieltä ainoastaan Ticketin nettikaupasta, he toimittavat kuriirilla kotiovelle.
      Suomen postin toiminta on kyllä oma luku sinänsä, tylsää vain, että sille ei oikein ole vaihtoehtoa.

      Poista
  2. Oi oi. Ikävä tapaus :(
    Itse olen todella varovainen tilatessani ulkomailta enkä sieltä kovin usein tilaakaan. Eikä tämä kannusta tilaamaan yhtään useammin :/

    Olisiko liikaa sanoa nettikaupan nimi, sillä moni varmaan haluaisi olla tilaamatta sieltä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään luottokortilla ja paypalilla maksaessa saa aika hyvän suojan ostoksilleen, mutta minäkin olen aika paljon keskittänyt kotimaiseen jälleenmyyntiin. Tarjonta ja hinta alkavat täälläkin olemaan kohdillaan, ja kotimaisessa kaupassa kuluttajan suoja on hyvä.

      Nettikauppa on tanskalainen Loppen og Musen.

      Poista
  3. Komppaan jarnaa, ehdottomasti näin ikävän kokemuksen jälkeen nettikaupan nimi jakoon, jotta muut välttyy samalta kohtalolta

    VastaaPoista