perjantai 5. lokakuuta 2012

Asiaa nettikaupoista

Nettikaupasta tilatessa on se ongelma, ettei koskaan tiedä mitä saa. Olen tästä aiemminkin kirjoittanut, paljon tilaillessa virheiden määräkin saattaa kasvaa. Ja minun kohdallani se todellakin kasvaa.

Välillä on kyse ihan inhimillisistä erehdyksistä tai virheistä joita ei voi huomata jos ei tarkasta tuotetta erikseen. Zalandolta tilasin parkatakin, jonka hihan vuori oli ommeltu niin kieroon, että kättä ei saanut läpi. Tai alkuviikosta Ellokselta tilaamani saappaat olivat väärässä laatikossa, ja kenkä oli eri kokoinen kuin laatikossa ilmoitettu koko. Tai H&M:n paketissa oli neule, jossa oli iso langanpurkauma rinnassa.

Tai sitten on kyse on väärästä tai puuttuvasta tuotteesta. Kuten eilen hakemastani H&M:n toppatakkitilauksesta puuttui kokonaan kaksi takkia. Toisen takin puuttumisen huomasin jo, kun sähköpostiin "tuli tilauksesi on matkalla" -viesti. Otin heti yhteyttä asiakaspalveluun, jossa kerrottiin, että oli kyse varastovirheestä, ja takki oli jätetty pois koska sitä ei voitu heti toimittaa. Toinen takki oli vain unohtunut tilauksesta, mutta luvattiin toimittaa mahdollisimman pian.

Muutamasta muusta pienemmästä kaupasta olen saanut lähinnä vääriä tuotteita, joiden vaihto on sinänsä ollut helppoa. Harmittaa se silti, oli syy turhaan vaihtoon tai palautukseen mikä tahansa, se vaatii aikaa ja ylimääräisiä matkoja postiin.

 En pidä itseäni mitenkään hankalana asiakkaana, mutta asiakaspalvelun taso mitataan kyllä näissä reklamaatio asioissa. Monesta kaupasta saa käsittämättömän huonoa palvelua, vaikka syy olisikin kaupassa. Booztista tilatessani olin saanut väärän tuotteen, enkä saanut vaihdettua sitä oikeaan, koska en halunnut maksaa uutta tuotetta uudelleen. Olisin saanut kyllä rahani toisesta takaisin sitten, kun palautus olisi heille saapunut. Lopulta he lakkasivat vastaamasta viesteihini.

En kuitenkaan ole ihan kokonaan menettänyt toivoani nettikauppojen suhteen, ja aion edelleen tilata normaaliin tapaan. Olen kuitenkin ottanut tavaksi tutustua kaupan ehtoihin ennen tilausta, jotta osaisin varautua yllätyksiin, joita aina välillä tulee. Googlettamalla saa myös nopeasti tietoa ja kokemuksia nettikaupoista. Suosittelen näkemään hieman vaivaa, jotta välttyisi pettymyksiltä.

Tällaisia ajatuksia tämän viikon lopuksi,

 rentouttavaa viikonloppua!

3 kommenttia:

  1. Totta, reklamaatiossa vasta asiakaspalvelu punnitaan. Tästä syystä en esim. P&P ja Racoonin tuotteita osta enää täydellä hinnalla lainkaan, sama Reiman kanssa. On myös mm. River-kivijalkakauppa ja Intersport boikotissa samoista syistä, reklamaation vaikeus.

    VastaaPoista
  2. Mielestäni asikas on niin arvokas, että reklamaatiot kannattaisi hoitaa nopeasti ja reilusti. En tarkoita, että joka kerta tarvisi saada jotain ilmaiseksi, vaan jo pelkkä nopea asian korjaaminen ja ystävällinen asenne jättää aspa:sta hyvän kuvan. Tällöin varmasti ainakin itse uskallan palata ostoksille.

    VastaaPoista
  3. tuo on niin totta, mutta onneksi monesta kaupasta saa hyvää palvelua, esim silverjungle hoiti asian tosi hyvin vaikka syy meidän ongelmissa ei oikeastaan ollut heidän.

    VastaaPoista